آشنایی با کرونا و راههای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید در رستورانها و محیط های بهداشتی و آیا در بحران کرونا غذا از رستورانها سفارش بدهیم یا خیر؟ برای اینکه کرونا نگیریم چه غذایی بخوریم و چه غذایی نخوریم… درمان کرونا… پیشگیری کرونا… واکسن کرونا… داروی کرونا

با سلام مهدی درویش هستم سرآشپر مجموعه رستورانهای کرنبری، شب فود، جغدانه و فست فود کرنبری.

نظر به بحران اخیر شیوع بیماری کرونای جدید راهکارهای غذایی و بهداشتی را در این پست برای دوستان عرض میکنم.

در یک کلام ویروس کرونای جدید برخلاف ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا از راه هوا منتشر نمیشود بلکه از راه قطره های آب بزاق دهان، عطسه، سرفه، اشک چشم و یا ترشحات پوستی و بینی منتقل میشود. بنابراین از دست زدن به دهان و صورت و بینی و چشم باید جلوگیری کرد. عزیزانی که به دلیل حساسیت های فصلی دچار خارش یا عطسه یا آبریزش بینی و اشک چشم هستند می توانند از قرص TelFast با دوز 120 یا 180 که قرص قوی ضد حساسیت است استفاده کنند. برای پیشگیری از کرونا هنوز واکسنی درست نشده و برای درمان کرونا هنوز دارویی به تایید نرسیده ولی هر عملی که باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شود به مقابله با ویروس کرونا و نجات بدن کمک میکند. به همین دلیل است که بدن کودکان زیر 10 سال که سرشار از آنتی بادی و آنتی بیوتیک ارگانیک است واکنش طبیعی بدن به ویروس بسیار خوب است و کودکان معمولا دچار این بیماری نمیشوند. در طب سنتی ایرانی مصرف ناشتای سیرخام خرد شده با شیر گرم در اول صبح سیستم ایمنی بدن را فزایش میدهد.

درطب اروپایی مصرف روزانه یک استکان آب زنجبیل تازه که با دستگاه آبمیوه گیری گرفته میشود برای ارتقای سیستم ایمنی بدن به شدت توصیه میشود. در آلمان به آن Ingwar Shot میگویند و روزانه یک شات آن برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی و بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن در کل زمستان کافی است.
مصرف هر روز منابع ویتامین ث (Vitamin C) در طب سنتی پیشنهاد شده ولی سازمان بهداشت جهانی صحت و سقم آن را تایید نکرده.

اوپراتورهای رستورانها که به کیبورد، پول نقد و اقلام دیگر دست میزنند میبایست به طور مرتب دستهای خود را بشویند. فیشهایی که به مشتری داده میشود باید با دست تمیز به مشتری تحویل داده شود. کلیه پرسنل میبایست دستهای خود را مرتب با مایع دیسینفکشن Disinfection مخصوص ضد عفونی کنند. زدن ماسک به دلیل اینکه مرتب میبایست برای تنظیم ماسک با دست به صورت تماس داشته باشند اصولی نیست و فقط برای اشخاصی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند ضروری است.

تمامی پرسنل آشپزخانه، آشپزها، کمک آشپزها و کارگران آشپزخانه میبایست از به طور مرتب تا 50 بار در روز دستهای خود را با آب و محلول شستشو و مایع Disinfection بشویند و از دستکش لاتکس استفاده کنند.

احتمالا شیوع ویروس کرونا تا اواسط بهار یعنی شروع فصل گرما ادامه دارد و تا آن زمان امیدوارم تمامی خوانندگان این مطلب و عزیزانشون سلامت باشند ولی در طی این روزها رستوران ها میبایست از استفاده از مواد غذایی مانند سینه مرغ یا فیله مرغ یا ران مرغ خام غیر شرکتی بپرهیزند. استفاده از فیله مرغ فله در سالاد سزار، پاستا، پیتزا و ساندویچ ممنوع میباشد و بهتر است از فیله یا سینه مرغهای مرینیت شده و پخته شده یا دودی شده آماده شرکتی مانند پارمای مرغ، هروئیکا یا فیله مرغ دودی تنوری شرکتهای کاله، رباط و 202 استفاده نمود. استفاده از گوشت تازه کماکان ایرادی ندارد.

با توجه به شیوع ابتدایی ویروس کرونا در شهرهایی مثل قم رستورانها میبایست از استفاده از مواد پروتئینی تولیدی کارخانه های حوالی قم بپرهیزند. این دستور العمل شاید در وحله اول برای کارخانه های حوالی قم بسیار تحمل ناپذیر باشد ولی میبایست از هر فرصتی برای کاهش احتمال شیوع این بیماری استفاده کرد و کارخانه های مواد غذایی و پروتئینی و مسوول خرید و مدیران رستورانها میبایست دغدغه ها و سلامت جامعه را به سود خود ترجیح دهند.

مشتریان محترم در نظر بگیرید که همواره نظارت و نگهداری که از مواد غذایی گران قیمت صورت میگیرد بسیار بیشتر از نظارت و نگهداری از مواد غذایی معمولی است. پس در سفارش به رستورانهایی که نمیشناسید حد المقدور از سفارش جوجه، کوبیده، دیزی، زرشک پلو با مرغ و سوسیس و کالباس و غذاهای ارزان قیمت تر خودداری کنید و غذاهایی تهیه کنید که در آنها از حد المقدور از مرغ و چربی و دنبه استفاده نشود. توجه کنید گوشت چرخ کرده بیکیفیتی که کبابیهای معمولی استفاده میکنند با گوشت با کیفیتی که کبابی ها و رستورانها و برگرها و فستفود های مطرح استفاده میکنند تفاوت دارد.

بی خطر ترین غذاها در رستورانهای سنتی کباب فیله گوسفند یا گوساله و کباب برگ یا چنجه است و در فستفودها ساندویچ ها و پیتزاها و برگرهایی که در آنها از گوشت چرخ کرده خالص کم چرب و مواد پروتئینی بسیار با کیفیتی مانند پاسترامی، هروئیکا، فیله مرغ دودی شرکتی معتبر، پارما، بیکن دودی، پنیر موزارلای خالص و با کیفیت، رست بیف شرکتی و سوسیس شکاری چوریتسو و یا ژامبونها و سوسیس های گران قیمت بهترین و بیخطر ترین غذاها میباشند. مرغ سوخاری و کنتاکی و انواع غذاهایی که از ماکیان فله تازه و غیر شرکتی درست میشود مناسب نیست.

در هر صورت مشتریان عزیر میبایست از سفارش غذا از رستورانها و فست فودهای غیر معتبر بپرهیزند. بسیاری از فست فودهای اینترنتی و مخصوصا شبانه اصلا واحد صنفی و تجاری نیستند و غالبا اشخاص سودجویی هستند که بدون پیشینه رستورانی اقدام به ارسال غذا از محلهای مسکونی میکنند. حتما قبل از سفارش اینترنتی با تحقیق اینترنتی از محل رستوران دایر مطمئن شوید. بدیهی است هر رستورانی پیشینه کار صنفی و رستورانی و نظارت بهداشتی داشته باشد دارای نتایج بسیاری جدای وبسایت خود آن رستوران در وبسایتهای غذایی دیگر نیز میباشد که با یک جستجوی ساده گوگل میتوان از اعتبار رستوران مطمئن شد.

با آرزوی سلامتی همیشگی شما دوستان عزیز.

مهدی درویش مدیریت و سرآشپز مجموعه رستورانهای کرنبری کرنبری/شبفود/جغدانه